Ledenorganisatie
Grant Thornton is een organisatie van leden. Voor de organisatie is het van belang dat zij zich in de toekomst blijven inzetten tegen een reële vergoeding. Het uittreden van veel leden in een korte tijd kan de continuïteit in gevaar brengen. Door een wijziging van het ledenmodel met ingang van 1 januari 2018 waarbij het systeem van goodwill definitief is afgeschaft, blijven we ook in de toekomst voldoende aantrekkelijk voor potentiële nieuwe toetreders. Een partnergroep van voldoende omvang, maar ook voldoende doorstroom/aanwas van partners is een voorwaarde voor de continuïteit. Via speciale interne en externe trainingsprogramma's bereiden wij high potentials voor op het partnerschap.
Operationele activiteiten
Wij blijven investeren in onze medewerkers met trainingen en opleidingen en het aantrekkelijk houden van onze organisatie als werkgever. In het verslagjaar hebben we aandacht besteed aan het verder implementeren van de kwaliteitsgerichte cultuur en het stimuleren van persoonlijke groei. We constateren dat vitaliteit een steeds belangrijkere rol speelt in de werkbeleving van de medewerkers. Hieraan schenken we in de toekomst meer aandacht.
Informatietechnologie en digitalisering spelen een belangrijke rol in onze processen. Cybersecurity staat hierbij hoog op de agenda. De steeds verdergaande digitalisering bij klanten en overheden kan ertoe leiden dat bepaalde diensten, die we nu nog leveren, straks niet meer noodzakelijk zijn. In het teken van verdere stroomlijning en digitalisering van onze werkprocessen zijn in het boekjaar een aantal belangrijke automatiseringsprojecten afgerond en nieuwe opgestart. Dit zetten we ook in het komende boekjaar voort.
Anderzijds leidt interne automatisering ertoe dat we processen efficiënter uitvoeren waardoor we kwantitatief en kwalitatief kunnen optimaliseren. Op deze ontwikkelingen moet we als organisatie constant reageren en ons aanpassen. De mate waarin we hier succesvol in zijn en tegen welke kosten we dit kunnen realiseren, heeft invloed op toekomstige resultaten. Wij streven ernaar om de organisatie te flexibiliseren en innovatieve systemen te implementeren die bijdragen aan het mitigeren van dit risico.
Fraude en non-compliance
Ook fraude en non-compliance zijn belangrijke risico’s die zich in onze organisatie kunnen manifesteren. Informatiebeveiliging heeft vanuit het perspectief van continuïteit, fraude en privacy en de daarmee samenhangende reputatie ook hoge prioriteit.
Wij hebben maatregelen getroffen in onze organisatie om de fraude- en non-compliance risico’s te mitigeren. Deze bestaan uit een groot aantal uiteenlopende voorschriften, procedures en training van onze medewerkers. Daarnaast dragen onze kernwaarden en cultuur in belangrijke mate bij aan het mitigeren van frauderisico’s en die van non-compliance. Er zijn ons geen gevallen bekend van examenfraude in onze organisatie. Wij hebben in ons beleid maatregelen getroffen die een eerlijk verloop van kennistoetsen bevorderen.
Ondanks beheersingsmaatregelen blijft het risico dat het management maatregelen doorbreekt en medewerkers samenspannen. Transparante besluitvorming, onze governance structuur, open cultuur waarin we elkaar aan durven te spreken, vertrouwenspersonen en periodieke audits dragen eraan bij dat we override of controls signaleren. Tenslotte draagt ons interne beheersingssysteem, inclusief het risico-inschattingsproces en systeem van monitoring, eraan bij dat wij frauderisico’s gemiddeld tot laag inschatten. De afgelopen jaren hebben dat ook uitgewezen.
Gezien de aard van onze activiteiten gericht op financiële dienstverlening, ook in internationaal verband, kan door de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van fraude en corruptie een toenemende druk ontstaan op de reputatie van onze organisatie. Daarom besteden we binnen de organisatie veel aandacht aan risicomanagement bij het accepteren en continueren van relaties. Daarnaast is het belangrijk dat we een cultuur bestendigen gericht op het blijven onderkennen van deze risico's en het intern bespreekbaar maken hiervan.
Wet- en regelgeving
De kwaliteit van onze dienstverlening zorgt voor beheersing van beroepsaansprakelijkheidsrisico's. Hier zijn we voor verzekerd. De omgeving waarin we opereren, wordt in toenemende mate geconfronteerd met (veranderingen in) wet- en regelgeving die ziet op de kwaliteit van onze dienstverlening. Leveren we naar het oordeel van toezichthoudende instanties niet voldoende kwaliteit, dan kunnen ze onze organisatie confronteren met aanzienlijke boetes. Deze lopen, afhankelijk van de ernst van de overtreding, op tot 4.000.000 euro (indien geen sprake is van recidive).
Toezicht op kwaliteit
Grant Thornton heeft de kwaliteitsaspecten vastgelegd in haar handboek kwaliteit. Dit handboek is intern opgesteld op basis van geldende wet- en regelgeving (waaronder Wta, Bta, VAO), eisen gesteld door de beroepsorganisaties (zoals NBA en NOB) en eisen vanuit Grant Thornton International Ltd. We communiceren in- en extern over updates van de kwaliteitsaspecten via de kennisbank en nieuwsberichten. Toezicht op kwaliteit wordt binnen Grant Thornton vanuit meerdere invalshoeken vormgegeven: kwaliteit zoals die wordt ervaren door onze klanten en de gebruikers van onze producten en interne kwaliteitseisen.
De eindverantwoordelijkheid voor het kwaliteitsbeleid en de risicobeheersing in onze dienstverlening ligt bij de raad van bestuur. Het toezicht op de naleving van het stelsel van kwaliteitsbeheersing is door de raad van bestuur gedelegeerd aan de compliance officer. Periodiek brengt de compliance officer verslag uit van haar bevindingen aan de raad van bestuur en de raad van commissarissen.
“In een lerende organisatie is het belangrijk te meten waar de ontwikkelpunten zich bevinden en of bestaande maatregelen de kwaliteitsrisico’s mitigeren.”
Compliance officer
Beheersing van de financiële risico's
Het beleid van de organisatie is er op gericht het renterisico en kasstroomrisico op langlopende schulden te minimaliseren. De organisatie houdt geen derivaten aan voor handelsdoeleinden.
De organisatie wordt gefinancierd door haar leden en externe financiers. In een organisatie waar leden samenwerken bestaat het risico dat leden hun lidmaatschap opzeggen en de gefinancierde bedragen opeisen. Als veel leden dit tegelijk doen en we deze leden niet kunnen vervangen door nieuwe leden die bereid zijn vergelijkbare kapitalen in te brengen, kan dit op de middellange termijn de liquiditeit van de organisatie beïnvloeden.
De kapitaalstrategie van de organisatie voor de middellange termijn is gericht op een verdere verbetering van de aandeelhouderswaarde, waarmee duurzame groei, behoud van de kredietwaardigheid en ook behoud van een passende financiële structuur gerealiseerd kan worden. Daarnaast zijn in de overeenkomsten met de leden bepalingen opgenomen die een duurzame kapitaal-positie van de organisatie borgen.
Informatie over gedragscodes
We beschikken over een uitgebreid stelsel van specifiek op de organisatie toegesneden procedures en gedragsrichtlijnen. Zowel intern als extern hanteren wij strenge kwaliteitsstandaarden. In 2022 heeft Grant Thornton de overgang gemaakt naar ISQM 1. Inmiddels voldoen we aan ISQM 1 en lopen vooruit op de implementatie hiervan in de Nederlandse wet- en regelgeving. Op basis van de kwaliteitsstandaarden heeft Grant Thornton onder andere de Wta-vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verkregen. Bekijk onze kwaliteitsindicatoren 2022 voor meer inzicht in de kwaliteit van onze dienstverlening.In het verslagjaar is de kwaliteitsreview op de andere servicelines dan assurance ook gecontinueerd. Hiermee geven we inhoud aan de strategie dat kwaliteit een overall concept is dat geldt voor de gehele organisatie en niet primair voortkomt uit de eisen die regelgevende instanties stellen.
In 2022 heeft de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs Tax principles in de Code of Conduct voor haar leden opgenomen. Wij hebben Tax principles uit de Code of Conduct van de NOB overgenomen en doorgevoerd in onze fiscale praktijk. Ook is een Tax Principles Committee ingesteld waar vragen vanuit de fiscale praktijk kunnen worden neergelegd.
Speciale aandacht voor kwaliteit en IT
We willen kunnen blijven inspelen op wet- en regelgeving in onze beroepsgroep en voldoen aan de wens om een breed scala aan (specialistische) diensten te bieden op een zo efficiënt mogelijke manier. Daarom hebben investeringen in kwaliteit, specialistische diensten en IT-toepassingen onze bijzondere aandacht. In- en externe onderzoeken naar kwaliteit hebben geleid tot kwaliteitsverbetering en aanvullende maatregelen en procedures gericht op versterking van IT. We blijven investeren in nieuwe tools in Assurance en ook binnen de andere servicelines krijgt automatisering een steeds prominentere rol.