Waarde creëren voor klanten en de maatschappij
In 2022 is de eerste materialiteitsanalyse voor Grant Thornton in Nederland uitgevoerd. Voortbouwend op de uitkomsten van deze materialiteitsanalyse hebben we het proces in 2023 herhaald en in lijn gebracht met de vereisten van de CSRD dubbele materialiteitsanalyse. Hierbij keken we zowel naar duurzaamheid-gerelateerde zaken die een risico of kans kunnen vormen voor Grant Thornton (outside-in) als naar duurzaamheid-gerelateerde zaken waarmee Grant Thornton een impact heeft op mens en milieu (inside-out).
De zes materiële onderwerpen:
In 2022 is de eerste materialiteitsanalyse voor Grant Thornton in Nederland uitgevoerd. Voortbouwend op de uitkomsten van deze materialiteitsanalyse hebben we het proces in 2023 herhaald en in lijn gebracht met de vereisten van de CSRD dubbele materialiteitsanalyse. Hierbij keken we zowel naar duurzaamheid-gerelateerde zaken die een risico of kans kunnen vormen voor Grant Thornton (outside-in) als naar duurzaamheid-gerelateerde zaken waarmee Grant Thornton een impact heeft op mens en milieu (inside-out).
Ons waardecreatiemodel brengt in één oogopslag in beeld waar Grant Thornton voor staat en welke doelen en effecten we bereiken. Het beschrijft de inputs en outputs van ons businessmodel, inclusief de bijdragen aan de maatschappij en de sustainable development goals van de Verenigde Naties waar we een bijdrage aan leveren.
1. CO2-uitstoot en energieverbruik
Als professionele dienstverlener hebben wij een relatief lage CO2-footprint en weinig klimaatrisico’s. Toch hebben we energieverbruik en CO2-emissies als materieel bestempeld. We voelen namelijk de verantwoordelijkheid als organisatie en vanuit onze ‘practice-what-you-preach’ houding. Het grootste deel van de CO2-uitstoot en het energieverbruik komt voort uit het verbruik van onze kantoorpanden, ons woon-werkverkeer en andere vormen van mobiliteit. Inmiddels bestaat ons wagenpark voor 50% uit elektrische auto's.
In 2021 heeft het bestuur van Grant Thornton in Nederland zich gecommitteerd aan een net-zero CO2-uitstootdoelstelling in 2026. Sinds 2023 committeren we ons aan Science-Based Targets (SBTi) om deze doelstelling te realiseren.
Onder het nieuwe mobiliteitsbeleid is een nieuw systeem ingevoerd voor de registratie voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen: Reisbalans. Hiermee kunnen we, naast het meten en monitoren van de totale CO2-uitstoot uit woon-werkverkeer en zakelijke reizen, medewerkers zelf inzicht geven in hun eigen CO2-uitstoot.
Nieuwe groep collega’s ontvangt elektrische auto
Organisaties in staat stellen te verduurzamen
Naast maatregelen om de CO2-uitstoot vanuit onze eigen bedrijfsvoering te meten en reduceren, dragen wij duurzaamheid ook uit in onze adviezen. Onze specialisten van Impact House ondersteunen organisaties bij hun ESG- en CSRD-verduurzamingsstrategieën, helpen organisaties bij het meten en rapporteren van duurzaamheidsprestaties en maatschappelijke impact en bieden actiegericht impact advies. We zetten deze diensten ook in de breedte in om organisaties te ondersteunen in het navigeren van opkomende ontwikkelingen op het gebied van milieu, maatschappij en economie. Zo komt duurzaamheid ook terug in ons fiscaal advies en risico- en kansenanalyses voor klanten.
Impact House: expertisecentrum voor sustainability services
Impact House is sinds april 2023 de nieuwe naam van onze duurzaamheidspraktijk. Vanuit de overnames van adviespraktijken Sinzer, Avance Impact en Wolfs Company bundelen we hier onze diensten op het gebied van duurzaamheid en impact. Het team van meer dan 40 experts bestaat uit strategisch adviseurs met brede kennis van het snel veranderende landschap van duurzaamheidsraamwerken, wetgeving en stakeholdervereisten. En daarnaast uit specialisten met diepe kennis van bijvoorbeeld complexe scenario- en impact analyses en de socio-economische impact van klimaatverandering en biodiversiteitsverlies.
2. Arbeidsomstandigheden en werkomgeving
Arbeidsomstandigheden en werkomgeving kenmerken zich onder andere door gegevens uit ons medewerker onderzoek (MO) en verzuim.
Eén van de pijlers die Grant Thornton belangrijk vindt binnen het thema arbeidsomstandigheden is de mogelijkheid voor medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Intern bieden we via de Grant Thornton Talent Academy jaarlijks een nieuw programma aan met trainingen in het kader van persoonlijke en vaktechnische ontwikkeling.
Voor starters binnen onze organisatie is de traineegame een gewaardeerde en leerzame ervaring, met als afsluiting een bedrijfsbezoek aan Grant Thornton International in Londen. Het trainen en ontwikkelen van medewerkers is bevorderlijk voor hun persoonlijke groei en welzijn en het biedt de mogelijkheid om onze klanten een zo hoogwaardig mogelijk dienstverleningsniveau aan te blijven bieden.
We organiseren jaarlijks na de zomer een 2-daagse Summercourse met workshops voor alle medewerkers en vaktechnische sessies voor specialisten.
3. Diversiteit, gelijkheid & inclusie
Omdat medewerkers de belangrijkste bron zijn voor onze activiteiten, zijn andere elementen van werkgelegenheid, zoals gelijke behandeling en kansen, een belangrijk onderwerp voor onze organisatie. Het is van belang dat medewerkers zowel psychische als fysieke veiligheid ervaren op de werkvloer en dat we streven naar een inclusieve en gelijke behandeling van verschillende culturen en achtergronden. Om ervoor te zorgen dat we hoogopgeleide mensen werven en behouden, is het belangrijk dat we diversiteit handhaven en gelijke kansen bieden.
Grant Thornton is een diverse en inclusieve organisatie én wil dat blijven. We erkennen diversiteit en inclusie als fundamentele waarden die cruciaal zijn voor het bevorderen en behouden van een veilige werkomgeving waarin alle medewerkers zich thuis voelen. We hebben een D&I-werkgroep die bestaat uit medewerkers van verschillende units om dit onderwerp te blijven attenderen en verder te brengen. In 2023 speelden de volgende onderwerpen binnen deze werkgroep:
- Medewerkers kunnen vanaf 2023 drie christelijke nationale feestdagen inruilen voor officiële feestdagen van andere religies.
- Een externe partij heeft een diversiteit & inclusie-vragenlijst uitgezet onder alle medewerkers om zo belangrijke inzichten op te halen.
- Er vond een theatercollege Vrouwelijk Leiderschap plaats waarna we vervolgens een training Vrouwelijk Leiderschap zijn gestart voor een selecte groep van zestien vrouwelijke medewerkers.
De opleiding 'Per- soonlijk vrouwelijk leiderschap' helpt me een betere manager te worden. & you?
Ze heeft de stap naar manager gemaakt omdat we weten dat ze het kan.
Radjenie & Anneke
Een organisatie zijn waar iedereen, maar ook iedereen er toe doet!
“Ik geloof enorm in de ‘kracht van samen en inclusiviteit’. Ik heb de overtuiging dat alle medewerkers werkzaam voor Grant Thornton zich als persoon en in hun werk gewaardeerd moeten voelen en iedereen ervaart ‘er te toe doen’. Hoe vervelend is het als je ’s avonds naar huis gaat en je je niet gehoord of gewaardeerd voelt of het gevoel hebt geen toegevoegde waarde te hebben gehad. Het gaat erom wie wij zijn, waar we voor staan en gaan. En dat is een organisatie zijn waar iedereen, maar ook iedereen er toe doet!
4. Bedrijfsethiek en bedrijfscultuur
Bedrijfsethiek en bedrijfscultuur zijn binnen Grant Thornton twee belangrijke onderwerpen voor het zijn van een professionele dienstverlener. De onderwerpen zijn los van elkaar gedefinieerd en beoordeeld, maar nauw verwant. Daarom noemen we ze in dit hoofdstuk samen.
Grant Thornton in Nederland staat voor betrouwbaarheid en heeft als accountants- en adviesorganisatie een rol in het bevorderen van transparantie en betrouwbaarheid van informatie in het maatschappelijk verkeer. Door een hoge standaard in bedrijfsethiek te hanteren, creëren we een samenleving waar meer vertrouwen in het maatschappelijk verkeer en de financiële markt is.
Als dienstverlenende organisatie, gebaseerd op mensen, vinden wij het belangrijk dat onze bedrijfscultuur effectief zakelijk gedrag bevordert om zowel de organisatie zelf als onze klanten optimaal te bedienen. Een gebalanceerde bedrijfscultuur (mens-, kwaliteits- en financieel gericht in balans) biedt de mogelijkheid om professionele medewerkers van hoge kwaliteit aan te trekken en te behouden om diensten te verlenen.
Het belangrijkste uitgangspunt van het acteren op bedrijfsethiek en bedrijfscultuur is het hanteren van de interne gedragscode rondom onze wereldwijde kernwaarden CLEARR. Deze geven richting aan ons gedrag en onze bedrijfscultuur en liggen ten grondslag aan alles wat wij doen.
5. Kwaliteit en nauwkeurigheid van diensten
Eén van de belangrijke indicatoren voor onze toekomstbestendigheid op lange termijn is de kwaliteit van onze dienstverlening. Kwaliteit kent verschillende dimensies. We onderscheiden compliance kwaliteit (dossiers), toegevoegde waarde voor de klant, kwaliteit van het proces/de medewerkers en kwaliteit in het kader van het publiek belang. De tevredenheid van onze klanten (ClientVoice) en de bevindingen die voortkomen uit kwaliteitsreviews van assurance bepalen de kwaliteit van de service die wij leveren.
Lees hier meer over toezicht op kwaliteit
6. Informatieveiligheid en dataprivacy
Grant Thornton heeft een aanzienlijke invloed op de informatie voor consumenten en eindgebruikers via de professionele diensten die we aan onze klanten leveren. In het bijzonder met betrekking tot assurancediensten. Hiermee bieden we een onafhankelijke verificatie van juiste openbaar beschikbare informatie voor onze klanten, waarborgen we privacy en bewaren we vertrouwelijke informatie.