Ledenorganisatie
Grant Thornton is een organisatie van leden. Voor de organisatie is het van belang dat zij zich in de toekomst blijven inzetten tegen een reële vergoeding. Het uittreden van veel leden in een korte tijd kan de continuïteit in gevaar brengen. Door een wijziging van het ledenmodel met ingang van 1 januari 2018 waarbij het systeem van goodwill definitief is afgeschaft, blijven we ook in de toekomst voldoende aantrekkelijk voor potentiële nieuwe toetreders. Een partnergroep van voldoende omvang, maar ook voldoende doorstroom/aanwas van partners is een voorwaarde voor de continuïteit. Via speciale interne en externe trainingsprogramma's bereiden wij high potentials voor op het partnerschap.
Opvolging bestuursvoorzitter
In 2023 neemt Marcel Welsink afscheid van Grant Thornton en zijn rol als bestuursvoorzitter. Om goede opvolging te waarborgen is de raad van commissarissen in 2022 het proces van werving en selectie gestart. Dit opvolgingsproces is succesvol afgesloten met een unanieme stemming in de ledenvergadering voor de benoeming van Marcel Blöte als bestuursvoorzitter van Grant Thornton per 1 september 2023.
“De opvolging van Marcel Welsink als bestuursvoorzitter vereiste een zorgvuldig proces. Voor ons is het van belang dat de kandidaat visie heeft op de toekomst van het beroep, affiniteit heeft met het door ons gekozen marktsegment, maar vooral een sterk verbindende leiderschapsstijl heeft. In Marcel Blöte herkennen wij deze aspecten.”
Voorzitter van de Raad van Commissarissen
Stimuleren kwaliteit en persoonlijke groei
Wij blijven investeren in onze medewerkers door training en opleiding maar ook door als werkgever aantrekkelijk te blijven. In 2022 is aandacht geweest voor het verder implementeren van de kwaliteitsgerichte cultuur, en het stimuleren van persoonlijke groei. We constateren dat vitaliteit een steeds belangrijke rol speelt in de werk beleving van de medewerkers. Hieraan schenken we in de toekomst meer aandacht.
Procesoptimalisatie en risicomanagement
Informatie technologie en digitalisering spelen een belangrijke rol in onze processen. Cybersecurity is een onderwerp wat dan ook hoog op de agenda staat. De steeds verdergaande digitalisering bij klanten en overheden kan ertoe leiden dat bepaalde diensten straks niet meer noodzakelijk zijn. In het teken van verdere stroomlijning en digitalisering van onze werkprocessen is in het boekjaar een aantal belangrijke automatiseringsprojecten afgerond en zijn nieuwe opgestart. Hiermee gaan we door in 2023.
Aan de andere kant zal interne automatisering ertoe leiden dat processen efficiënter worden uitgevoerd, met zowel kwantitatieve als kwalitatieve optimalisatie tot gevolg. Op deze ontwikkelingen moet de organisatie constant reageren en zich aanpassen. De mate waarin wij hier succesvol in zijn en tegen welke kosten we dit realiseren, heeft invloed op toekomstige resultaten. Wij streven ernaar om de onderneming te flexibiliseren en innovatieve systemen te implementeren die bijdragen aan het mitigeren van dit risico.
Vanuit oogpunt van onze (internationale) financiële dienstverlening zorgen maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van fraude en corruptie voor een toenemende druk op de reputatie van onze organisatie. Daarom besteden we veel aandacht aan risicomanagement bij het accepteren en continueren van relaties. Daarnaast is het belangrijk dat een cultuur wordt bestendigd die gericht is op het blijven onderkennen van deze risico's en het intern bespreekbaar maken ervan.
Fraude en non-compliance
Fraude en non-compliance zijn ook belangrijke risico’s voor onze organisatie. Informatiebeveiliging heeft vanuit het perspectief van continuïteit, fraude en privacy en daarmee samenhangende reputatie ook hoge prioriteit. Wij hebben maatregelen getroffen om deze risico’s te mitigeren. Bijvoorbeeld uiteenlopende voorschriften, procedures en training van onze medewerkers. Daarnaast spelen onze kernwaarden en cultuur een belangrijke rol in het voorkomen van frauderisico’s en die van non-compliance.
Ondanks beheersingsmaatregelen blijft altijd het risico bestaan dat management maatregelen doorbreekt of medewerkers samenspannen. Transparante besluitvorming, onze governance structuur, onze open cultuur waarin we elkaar aan durven te spreken, onze vertrouwenspersoon en periodieke audits dragen eraan bij dat we override of controls signaleren. Voor het melden van vermoedens van misstanden en inbreuken hanteren wij een meldregeling volgens de Europese Richtlijn Bescherming Klokkenluiders in Nederland
Ons interne beheersingssysteem, inclusief het risico-inschattingsproces en systeem van monitoring, zorgt ervoor dat wij frauderisico’s laag inschatten. De afgelopen jaren zijn er nauwelijks incidenten geweest.
Wet- en regelgeving
De kwaliteit van onze dienstverlening zorgt voor beheersing van beroepsaansprakelijkheidsrisico's. Grant Thornton is verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid. We krijgen steeds meer te maken met (veranderingen in) wet- en regelgeving die ziet op de kwaliteit van onze dienstverlening. Leveren wij naar het oordeel van toezichthoudende instanties niet voldoende kwaliteit? Dan riskeren we aanzienlijke boetes.
“In een lerende organisatie is het belangrijk te meten waar de ontwikkelpunten zich bevinden en of bestaande maatregelen de kwaliteitsrisico’s mitigeren.”
Compliance officer
Toezicht op kwaliteit
Grant Thornton heeft de kwaliteitsaspecten vastgelegd in haar handboek kwaliteit. Dit handboek is intern opgesteld op basis van geldende wet- en regelgeving (waaronder Wta, Bta, VAO), eisen gesteld door de beroepsorganisaties (zoals NBA en NOB) en eisen vanuit Grant Thornton International Ltd. We communiceren in- en extern over updates van de kwaliteitsaspecten via de kennisbank en nieuwsberichten. Toezicht op kwaliteit wordt binnen Grant Thornton vanuit meerdere invalshoeken vormgegeven: kwaliteit zoals die wordt ervaren door onze klanten en de gebruikers van onze producten en interne kwaliteitseisen.
De eindverantwoordelijkheid voor het kwaliteitsbeleid en de risicobeheersing in onze dienstverlening ligt bij de raad van bestuur. Het toezicht op de naleving van het stelsel van kwaliteitsbeheersing is door de raad van bestuur gedelegeerd aan de compliance officer. Periodiek brengt de compliance officer verslag uit van haar bevindingen aan de raad van bestuur en de raad van commissarissen..
Beheersing van de financiële risico's
Het beleid van de organisatie is er op gericht het renterisico en kasstroomrisico op langlopende schulden te minimaliseren. De organisatie houdt geen derivaten aan voor handelsdoeleinden.
De organisatie wordt gefinancierd door haar leden en externe financiers. In een organisatie waar leden samenwerken bestaat het risico dat leden hun lidmaatschap opzeggen en de gefinancierde bedragen opeisen. Als veel leden dit tegelijk doen en we deze leden niet kunnen vervangen door nieuwe leden die bereid zijn vergelijkbare kapitalen in te brengen, kan dit op de middellange termijn de liquiditeit van de organisatie beïnvloeden.
De kapitaalstrategie van de organisatie voor de middellange termijn is gericht op een verdere verbetering van de aandeelhouderswaarde, waarmee duurzame groei, behoud van de kredietwaardigheid en ook behoud van een passende financiële structuur gerealiseerd kan worden. Daarnaast zijn in de overeenkomsten met de leden bepalingen opgenomen die een duurzame kapitaal-positie van de organisatie borgen.
Informatie over gedragscodes
Grant Thornton beschikt over een uitgebreid stelsel van specifiek op de organisatie toegesneden, procedures en gedragsrichtlijnen. Zowel intern als extern hanteren wij strenge kwaliteitsstandaarden. Op basis daarvan heeft Grant Thornton onder andere de WTA-vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verkregen. Bekijk onze kwaliteitsindicatoren 2022 voor meer inzicht in de kwaliteit van onze dienstverlening.
In 2022 is de kwaliteitsreview op de andere servicelines dan Assurance ook gecontinueerd. Hiermee laten we zien dat kwaliteit vanuit onze strategie een overall concept is dat moet gelden voor de gehele organisatie en niet primair voortkomt uit de eisen die regelgevende instanties stellen.
In 2022 heeft de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs Tax principles in de Code of Conduct voor haar leden opgenomen. GT heeft deze overgenomen en doorgevoerd in haar fiscale praktijk. Ook is een Tax Principles Committee ingesteld waar vragen vanuit de fiscale praktijk kunnen worden neergelegd.
Maatschappelijke rol van communicatie
De dialoog met onze stakeholders wordt steeds belangrijker. Onze klant staat hierbij vanzelfsprekend centraal. Omgekeerd vragen de ontwikkelingen in de samenleving om een steeds meer proactieve rol in discussies met de andere stakeholders, zoals de politiek, de toezichthouders en de beroepsorganisatie. Wij reageren regelmatig inhoudelijk op consultatiedocumenten en geven toestemming om de reacties openbaar te maken. De communicatie met onze klanten moet helder en transparant zijn. In één oogopslag moeten zij inzicht krijgen in de bevindingen en risico's voor hun organisatie. Materiële/significante tekortkomingen rond de interne beheersing worden met de klant besproken of schriftelijk gerapporteerd. Voor het periodiek toetsen van deze communicatie maken wij zowel voor nationaal als internationaal onderzoek gebruik van de tool ClientVoice.
“We danken onze klanten voor hun vertrouwen in ons en onze collega’s voor hun inspanningen en betrokkenheid in het afgelopen jaar. Wij zien het komende jaar met vertrouwen tegemoet.”