Waarde creëren voor klanten en de maatschappij
Onze materialiteitsanalyse beschrijft de voor ons bedrijf relevante aspecten van toekomstbestendig ondernemen. We houden niet alleen rekening met de impact daarvan op onze bedrijfsactiviteiten maar kijken ook naar onze impact op de samenleving (mens en milieu). We gebruiken internationale sectorstandaarden als basis voor onze relevante materiële onderwerpen voor toekomstbestendig ondernemen.
Ons waardecreatiemodel brengt in een oogopslag in beeld waar Grant Thornton voor staat en welke doelen en effecten we bereiken. Het beschrijft de inputs en outputs van ons businessmodel, inclusief onze bijdragen aan de maatschappij en de sustainable development goals van de Verenigde Naties.
Talentacquisitie, ontwikkeling en retentie & medewerker betrokkenheid
Een van de belangrijke indicatoren voor de lange termijn toekomstbestendigheid van Grant Thornton is ons vermogen om goede medewerkers te acquireren, ontwikkelen en op lange termijn aan ons te binden.
Wij werken hier aan door middel van recruitment, ons intern opleidingsprogramma en door de klanten voor wie we werken (training on the job). Onze CLEARR kernwaarden (collaboration, leadership, excellence, agile, respect, responsibility) geven richting aan ons gedrag en zijn bepalend voor onze cultuur waarin we graag een stap extra zetten voor onze klanten en onze eigen ontwikkeling.
Dit vermogen om goede medewerkers te acquireren, ontwikkelen en op lange termijn aan ons te binden zien we onder andere terug in scores uit ons jaarlijks medewerker onderzoek (MO), door de medewerker net-promotorscore (eNPS) en door de in- en uitstroomgegevens. Het saldo in- en uitstroom van medewerkers wordt mede beïnvloed door de acquisities op het gebied van sustainability- en impactservices.
Wij zijn trots op de algemene tevredenheid over het werken bij Grant Thornton. Om een positieve bijdrage te leveren aan (het stimuleren van) de ontwikkelingsmogelijkheden voerden we aanpassingen door in het interne opleidingsprogramma voor 2023. Dat betreft zowel de breedte en diepte van het reguliere programma, als de summercourse en het management development programma.
Accountancy, tax, advisory & you
Retentie en acquisitie van talent zijn instrumenteel voor de groei die we voor ogen hebben. Om dit kracht bij te zetten zijn in 2022 stappen gezet om de ontwikkeling van ons werkgeversmerk te vergroten. Een sterkere employer brand vergroot de retentie en draagt bij aan succesvollere recruitment activiteiten. Sinds 2020 positioneren we ons als het accountancy & advieskantoor dat begrijpt dat ons vak niet alleen over cijfers, maar over de emoties achter de cijfers gaat. In het verlengde van dit verhaal en richten we ons nu tot de mensen die het leuk vinden om die menselijke visie op het vak steeds een stap verder te brengen. Want door je persoonlijke interesses en talenten in het vak te stoppen maak je jezelf en onze dienstverlening beter. Grant Thornton & you gaat over een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jij kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Waar mensen persoonlijk betrokken zijn en graag een verschil maken. Vanuit die aangescherpte employer value proposition zijn we in 2022 gestart met de ontwikkeling van een verfrissende arbeidsmarktcampagne voor 2023.
Menselijke visie op het vak een stap verder brengen
“Sinds de ontwikkeling van ‘Grant Thornton, accountancy, tax, advisory & you’ in 2020 is er veel veranderd. Het hybride werken heeft een vlucht genomen, de arbeidsmarkt staat – zeker in de accountancysector – enorm onder druk en ook binnen onze eigen organisatie waren er op strategisch vlak veranderingen die aanscherping van onze werkgeversbelofte wenselijk maakte. Die aanscherping zit vooral in de werkmentaliteit binnen onze organisatie. We zoeken naar talent dat het leuk vindt om diep te graven, kritische vragen durft te stellen, wil vernieuwen, veranderen en ontwikkelen. Precies die mentaliteit past goed in de mensgerichte kijk op het vak van Grant Thornton. Want door je persoonlijke interesses en talenten in het vak te stoppen maak je jezelf en onze dienstverlening beter. We blijven & you als verhaal richting de arbeidsmarkt voeren, maar dan wel in een nieuw jasje”.
Lid raad van bestuur
Diversiteit & inclusie
Diversiteit & inclusie wordt onder andere weergegeven door gegevens uit ons medewerker onderzoek (MO), door gender verhouding (mannen/vrouwen) in totaal en onder partners in het bijzonder.
De raad van bestuur streeft ernaar dat ten minste 30% van de zetels bezet worden door vrouwen. Tot op heden is dat nog niet gelukt omdat het aandeel vrouwen binnen de partnergroep van waaruit bestuursleden worden gekozen beperkt is.
Daarom ligt de focus op een vergroting van de diversiteit in de partnergroep. In het verslagjaar is het percentage vrouwelijke partners 25% (2021: 20%), waarvan 20% (2021: 20%) ook een eigendomsrecht heeft. Overigens bestaat onze raad van commissarissen voor 66% uit vrouwen.
Grant Thornton wil een diverse en inclusieve organisatie zijn en blijven. Wij zien diversiteit en inclusie als diep menselijke waarden die bijdragen aan een veilige werkomgeving en het creëren van een (t)huis voor iedereen. We hanteren een brede opvatting van diversiteit. Voor 2022 zijn drie onderwerpen met specifieke acties benoemd: 1) cultuur, systeem en bewustwording, 2) specifieke levensfasen en behoeften en 3) training en talentontwikkeling.
De acties die hierop volgen zijn onder andere het ruilen van christelijke nationale feestdagen voor officiële feestdagen uit andere culturen, een leergang persoonlijk vrouwelijk leiderschap en het uitvoeren van een D&I onderzoek om beter richting te geven aan toekomstige acties.
Grant Thornton ondertekende het diversiteitsconvenant van de NBA.
“Ik ben er trots op dat ik in 2022 benoemd ben tot partner. Ik krijg energie van onze klanten en het samenwerken met (internationale) collega’s. De kwaliteit van onze dienstverlening vind ik enorm belangrijk, daarom investeer ik graag in de opleiding van onze collega’s en het verbeteren van de technologische randvoorwaarden. In mijn nieuwe rol zal ik hier de komende jaren een verdere bijdrage aan leveren om hiermee Grant Thornton verder uit te bouwen.”
Partner
Arbeidsomstandigheden en werkomgeving
Wij zijn verantwoordelijk voor het creëren en in stand houden van goede werkomstandigheden en een goede werkomgeving. Retentie en acquisitie van talent, zoals eerder beschreven, is instrumenteel voor de groei die we ons ten doel hebben gesteld. Daarom hechten wij eraan de arbeidsomstandigheden en werkomgeving te optimaliseren. Arbeidsomstandigheden en werkomgeving kenmerken zich onder andere door gegevens uit ons medewerker onderzoek (MO) en ziekteverzuim. We zijn in gesprek over maatregelen ter bevordering van de vitaliteit en inzetbaarheid binnen Grant Thornton.
Kwaliteit van de diensten
Een van de belangrijke indicatoren voor onze lange termijn toekomstbestendigheid is de kwaliteit van onze dienstverlening. Kwaliteit kent verschillende dimensies. We onderscheiden compliance kwaliteit (dossiers), toegevoegde waarde voor de klant, kwaliteit van het proces/medewerkers en die volgens het publiek belang. Wij rapporteren de evaluatie van het stelsel van kwaliteitsbeheersing op jaarlijkse basis aan de hand van verschillende indicatoren. informatie over uitkomsten van interne en externe toetsingen, uitgevoerde kwaliteitsmaatregelen, opleidingen, formatie bureau vaktechniek, uitgevoerde consultaties, uitkomsten medewerker onderzoek, schendingen, klachten/claims/klokkenluidersmeldingen, wwft meldingen en bijdragen aan de beroepsontwikkeling. In 2022 gave we verdere invulling aan het programma ‘Leading with Quality’, ter ondersteuning van onze kwaliteitsgerichte cultuur. De kwaliteit van onze dienstverlening wordt o.a. weergegeven door uitkomsten van klanttevredenheid (ClientVoice) en het aantal bevindingen bij kwaliteitsreviews accountants.
Bekijk ook ons overzicht kwaliteitsbeheersing 2022
Overige
Onze materialiteitsanalyse heeft - naast de vier onderwerpen hierboven - ook de thema’s corporate governance, dataveiligheid, bedrijfsethiek en energiemanagement opgeleverd als relevante onderwerpen om op te sturen.
Onze doelstellingen op het gebied van energiemanagement richten zich voornamelijk op het gas- en elektriciteitsverbruik van onze kantoren en de CO2 footprint van onze mobiliteit. Zo hebben we energiebesparende maatregelen getroffen voor de kantoren en het wagenpark. In de kantoren betreft het technologische aanpassingen zoals reductie van apparaten, aanbrengen van sensoren en ledverlichting. Ons mobiliteitsbeleid is erop gericht om duurzame mobiliteit in brede zin te faciliteren.
De komende jaren vindt een uitbreiding en verdieping plaats van de materialiteitsanalyse inclusief het identificeren van KPI’s en doelstellingen.