Strategie en marktbenadering

Trends en ontwikkelingen

Welke maatschappelijke trends en ontwikkelingen speelden er in het afgelopen jaar die voor onze branche en onze klanten relevant zijn?

Duurzaamheids-wetgeving zorgt voor onzekerheid

Onze klanten staan aan de vooravond van een grote verandering op het gebied van wet- en regelgeving. Zo verplicht de CSRD bedrijven van bepaalde omvang om uitgebreid te rapporteren over verschillende duurzaamheidsonderwerpen. Nu de wet in april 2025 met twee jaar wordt uitgesteld, het bereik ervan waarschijnlijk wordt versmald en de inhoud vereenvoudigd, wordt bedrijven gevraagd hoe hiermee om te gaan.

AI is in opkomst, maar hoe deze technologie te gebruiken?

Kunstmatige intelligentie (AI) in het bedrijfsleven is volop in opkomst. Maar er zijn ook vragen. Er is nog veel onzekerheid over welke meerwaarde AI ons vakgebied precies gaat brengen, welke gevaren eraan kleven en welke consequenties de technologische ontwikkelingen hebben op de toekomst.

Geopolitieke spanningen

Geopolitieke ontwikkelingen leiden tot onzekerheden in het bedrijfsleven, maar ook bij overheden. Organisaties hebben behoefte aan een baken dat zekerheid biedt in onzekere tijden, kennis heeft van waar het bedrijfsleven mee bezig is en kan adviseren over strategie en ontwikkeling.

Consolidatie in de markt

De accountantswereld verzakelijkt en professionaliseert. Voor investeerders is deze sector aantrekkelijk. Dit leidt ertoe dat kleine kantoren worden geacquireerd door grotere en er consolidatie optreedt in de markt. Ook Grant Thornton heeft een strategie die erop gericht is te groeien in omzet en omvang.

Onze strategische agenda

Onze strategie zorgt ervoor dat wij kunnen inspelen op marktontwikkelingen en hierin onze eigen keuzes maken die het beste zijn voor Grant Thornton, haar klanten en medewerkers. Deze strategie rust op een viertal pijlers, geïnspireerd op onze missie, waarvoor strategische programma’s zijn ontwikkeld. In 2024 boekten we de volgende voortgang:

Apollo: het nieuwe digitale fundament van onze organisatie Met het programma Apollo, refererend aan de maanexpeditie, maken we ons klaar voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Het is een grensverleggend programma waarin we willen innoveren en zoeken naar technologische vernieuwingen. Deze transformatie is nodig omdat we als organisatie willen blijven groeien en innoveren.

Het afgelopen jaar stond in het teken van het leggen van een nieuw digitaal fundament. Zo hebben we een compleet nieuw Enterprise Resource Planning systeem (ERP) geïntroduceerd. Van de oude digitale systemen namen we afscheid. Het nieuwe systeem voorziet in uren- en projectregistratie. Ook kunnen we in het systeem klantinformatie verzamelen en ervoor zorgen dat de facturatie soepel en geautomatiseerd verloopt. Na een zorgvuldige implementatie, waarin de wensen en behoeftes van medewerkers zijn meegewogen, is het systeem volgens planning sinds 1 januari 2025 operationeel.

De implementatie van het nieuwe ERP-systeem heeft in 2024 tijd en inzet van onze organisatie gevraagd. In de eerste periode na de implementatie zullen medewerkers meer en meer vertrouwd raken met de digitale omgeving en de nieuwe werkprocessen, zoals de urenregistratie. Ook staat de komende tijd in het teken van het oplossen van de gebruikelijke kinderziektes die met deze digitaliseringsslag gepaard gaan. Uiteindelijk worden de werkprocessen sneller en verder gedigitaliseerd. We verwachten een efficiencywinst van 10% tot 20%.

Belangrijker is het uiteindelijke doel van Apollo: onze dienstverlening verbeteren en vergroten. Doordat de digitale basis op orde is, weten we meer van onze klanten en over de ontwikkelingen onze klanten doormaken. De gegenereerde data helpen ons om betere en slimmere oplossingen en adviezen te bieden aan onze klanten waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Dit betekent niet alleen minder handmatig werk, minder fouten en meer snelheid, maar ook dat we klaar zijn voor toekomstige innovaties en automatisering. Onze professionals houden meer ruimte over voor advies en kunnen zo meer waarde toevoegen voor de klant.

Lees het interview met Dooitze Dijkstra

Strategische groei-agenda: tevreden klanten en een toekomstbestendige groei

Grant Thornton wil de beste mensen vinden en aan zich binden. Daarvoor hebben we interessante en relevante klanten nodig, waar onze medewerkers graag voor willen werken. Daarvoor is het óók nodig dat we specialistische diensten en hoogwaardige kwaliteit leveren waar onze klanten behoefte aan hebben. Om dit mogelijk te maken, is een ruime verdubbeling van de omvang van onze organisatie wenselijk. Op deze manier blijven we aantrekkelijk voor ons internationale netwerk. In 2024 zijn we door consolidatie in de markt gezakt naar positie 13 in onze branche, qua omvang en omzet. Dat is niet de plek waar we horen, vinden we. We streven naar een top 7-notering.

Eind 2021 hebben we een groeistrategie geformuleerd die voor het grootste gedeelte stoelde op organische groei en acquisities. Halverwege 2023 concludeerden we dat grotere stappen nodig zijn om onze ambities waar te maken, mede doordat de consolidatie in de markt zich steeds sneller voltrekt. Grant Thornton heeft een uitgebreide marktverkenning gedaan en ging actief op zoek naar overnamekandidaten.

Al snel werd duidelijk dat wij hierin de ondersteuning van een investeerder nodig hadden. Deze investeerder moet het mogelijk maken om acquisities te realiseren die Grant Thornton met minimaal 25% kunnen laten groeien. Ook is Grant Thornton geïnteresseerd in overnamepartners op een geografisch aantrekkelijke locatie of in partners die zich bevinden in een niche in de markt die onze dienstverlening richting klanten inhoudelijk versterkt. De gewenste verdubbeling van Grant Thornton moet binnen drie jaar zijn beslag krijgen. De Raad van Bestuur van Grant Thornton is in de onderhandelingen altijd open en transparant geweest richting alle medewerkers, zodat iedereen zich binnen Grant Thornton onderdeel voelde van de groeistrategie. Periodiek communiceerde het bestuur over de voortgang en medewerkers konden vragen stellen.

In mei 2025 maakten wij bekend dat Grant Thornton Nederland zich aansluit bij het multinationale, multidisciplinaire platform dat eerder dit jaar is gevormd door Grant Thornton Advisors LLC in de Verenigde Staten en Grant Thornton Ierland.

Marcel Blöte

“Wij willen onze omzet verdubbelen en een stevige top-10 marktpositie innemen, waarbij we onze eigen ondernemende cultuur en kwalitatieve aanpak behouden. Deze stap helpt ons verder te groeien zowel autonoom als door acquisities, om de benodigde schaal te realiseren. Ik ben dan ook erg blij dat wij onderdeel worden van dit multinationale platform, waardoor wij flexibeler kunnen inspelen op veranderingen in de markt en regelgeving. Tegelijkertijd bieden wij een aantrekkelijker carrièreperspectief voor toekomstige partners en een bredere groep medewerkers.”

True Purple: de ware Nederlandse Grant Thornton identiteit Grant Thornton bouwt op vertrouwen in mensen, zowel medewerkers als klanten. We zeggen niet voor niets: put humanity back into our business. Als onderdeel van de internationale tak van Grant Thornton hebben wij gedeelde waarden. In "CLEARR" zijn die vastgelegd. Maar hoe vertalen we die internationale waarden naar onze Nederlandse praktijk? In 2024 maakten we met het programma True Purple een start met de ontdekkingstocht naar waar wij in Nederland voor staan en wat ons onderscheidend maakt ten opzichte van onze concurrenten. Het programma moet ervoor zorgen dat we beter in staat zijn om ons bedrijfsverhaal op een consistente en overtuigende manier over de bühne te brengen. We zijn gestart met ons proces om nieuwe medewerkers op een consistente manier kennis te laten maken met ons bedrijf, de cultuur en onze waarden, het zogenoemde onboardingsproces. Daarnaast zijn we gestart met de ontwikkeling van een management development-programma. Verder hebben we leiderschapsdagen opgezet, waarin de top van de organisatie elkaar beter leerde kennen en met elkaar heeft gezocht naar welke manier van leiderschap past bij het realiseren van onze bedrijfsdoelstellingen. De leiderschapsdagen waren een mooie eerste stap. Ook de nieuw aangetrokken managers voelden zich al snel vertrouwd en onderdeel van de Grant Thornton organisatie voelden.

CSRD: voor een toekomstbestendige wereld In de EU Green Deal is afgesproken om in 2050 van Europa het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te maken. Onderdeel van de Green Deal is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze rapportagestandaard verplicht bedrijven transparant te zijn over niet alleen de financiële prestaties, maar juist ook over hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Als accountant én adviespraktijk heeft Grant Thornton hier een belangrijke rol in te vervullen. In 2024 hebben we ons voorbereid op deze wetgeving om onze klanten goed te begeleiden bij de naleving ervan en zelf in staat te zijn onze eigen duurzaamheidsrapportage aan deze wetgeving te laten voldoen.

Zo hebben we een stuurgroep CSRD opgericht, waarin we onze organisatie op verschillende onderdelen van de wetgeving willen bekwamen. Onze professionals in de assurance-praktijk stellen we in staat om controles uit te voeren op de niet-financiële informatie in jaarrapportages (reasonable assurance en limited assurance). Op het gebied van verslaggeving kunnen we onze klanten begeleiden bij het opstellen ervan. Daarnaast hebben we ons gebogen over hoe we onze onafhankelijkheid en de kwaliteit van onze dienstverlening kunnen waarborgen en beheersen.

Verder investeerden we in 2024 in het opleiden van managers, partners en accountants van de accountantspraktijk. Zij hebben in korte tijd opleidingen gevolgd om zich te bekwamen in dit relatief nieuwe vakgebied. Kennis over de naderende wet- en regelgeving en advies over hoe een duurzame strategie te implementeren in de bedrijfsvoering van onze klanten deelden we via onze website en andere (online) kanalen.

Hoewel de wetgeving onlangs is uitgesteld en wordt vereenvoudigd, zijn er gelukkig veel trouwe klanten die het verduurzamingstraject dat ze samen met ons jaren geleden hebben gestart vanuit intrinsieke motivatie willen voortzetten. Voor een aantal klanten betekent het uitstellen van deze duurzaamheidswetgeving dat ze meer de tijd nemen om stappen te zetten.

Lees het interview met Tjeerd Krumpelman