Duurzaamheid bij Grant Thornton

ESG-analyse

In dit jaarverslag zet Grant Thornton een stap richting een duurzaamheidsrapport dat gaat voldoen aan de Europese standaarden voor duurzaamheidrapportages, de European Sustainability Reporting Standards ofwel ESRS. De Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven om volgens deze rapportagestandaard te rapporteren over duurzaamheidonderwerpen die materieel zijn bevonden. Hoewel de wetgeving met een aantal jaar is uitgesteld, vinden we het – ook als adviseur én accountant op dit domein – onze verantwoordelijkheid hierin stappen te zetten.

We hebben een analyse gedaan op de duurzaamheidsonderwerpen Environment, Social en Governance (ESG). De ESG-onderwerpen zijn bekeken vanuit twee perspectieven:

  1. Impact: wat is de invloed van Grant Thornton op milieu, mens en maatschappij
  2. Financieel: welke effecten (risico’s en kansen) hebben de ESG-onderwerpen op de prestatie en continuïteit van Grant Thornton

Voor de analyse over 2024 hebben we nieuw bureauonderzoek gedaan, gebaseerd op de analyse van 2022, om de lijst met materiële onderwerpen en de bijbehorende impacts, risico’s en kansen te actualiseren.

We hebben ons hiervoor onder meer gebaseerd op recente jaarverslagen van branchegenoten. Een hiervoor geformeerde projectgroep heeft definities en bijbehorende impacts, risico’s en kansen geformuleerd. De impacts, de risico’s en de kansen zijn vervolgens door de projectgroep gescoord volgens de voorgeschreven scoringscriteria uit de ESRS (omvang, intensiteit, waarschijnlijkheid, omkeerbaarheid; grootte/omvang en waarschijnlijkheid voor impact en financiële materialiteit, respectievelijk). Deze scoring is zorgvuldig doorgenomen met het bestuur, en er is een drempelwaarde vastgezet die bepaalt welke combinatie van impacts, risico’s en kansen definitief als materieel worden beschouwd. Deze impacts, risico’s en kansen worden voor zover mogelijk al geadresseerd in dit rapport en omgezet in het aansluitende beleid, actieplannen, indicatoren en targets. De volgende ESG-onderwerpen en bijbehorende impacts, risico’s en kansen zijn als materieel bevonden:

*CO2-uitstoot en energieverbruik kwam als minder materieel uit de analyse dan de andere bovengenoemde thema’s, maar deze is wel opgenomen wegens de strategische relevantie en de mate waarin Grant Thornton kan verbeteren op dit thema. o ** Zie hoofdstuk ‘Investeren in kennisontwikkeling: onze mensen klaar voor de toekomst’ in onderdeel ‘Onze resultaten’ voor verdere toelichting en voor een beoordeling van de trainingen in het stelsel van kwaliteitsbeheersing 2024 op onze website

Bekijk ook hoe onze materieel bevonden thema’s terugkomen in ESRS-verslaggevingsrichtlijnen onder de CSRD.

Het ESG-analyseproces wordt in 2025 herhaald en volledig in lijn gebracht met de ESRS1: de materialiteitsanalyse. Daarin worden de eventuele wijzigingen rondom de Europese duurzaamheidswetgeving meegenomen.

Lees het interview met Slavisa Milojevic

Waardecreatiemodel

Grant Thornton wil van toegevoegde waarde zijn voor haar klanten en de maatschappij. Ons waardecreatiemodel brengt in een oogopslag in beeld waar Grant Thornton voor staat en welke doelen en effecten worden bereikt. Met aan de ene kant de verschillende kapitaalstromen die we inzetten (inputs) zoals onze mensen en systemen en aan de andere kant de resultaten en effecten die we met onze bedrijfsvoering realiseren (outputs), inclusief de bijdragen aan de maatschappij en de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. In het jaarverslag van 2025 herzien we ons waardecreatiemodel, en brengen dit in lijn met de richtlijnen onder de CSRD.

Klik hier voor ons waardecreatiemodel

CO2-uitstoot en energieverbruik

Lees meer

Arbeidsomstandigheden en werkomgeving

Lees meer

Diversiteit, gelijkheid en inclusie

Lees meer

Kwaliteit

De kwaliteit van onze dienstverlening is een voorwaarde voor de lange termijn toekomstbestendigheid van Grant Thornton. Kwaliteit kent verschillende dimensies. We onderscheiden compliancekwaliteit, toegevoegde waarde voor de klant, kwaliteit van het proces/de medewerkers en kwaliteit in het kader van het publiek belang.

Kwaliteit en nauwkeurigheid van dienstverlening

Kwaliteit en nauwkeurigheid van dienstverlening is als materieel onderwerp bestempeld in onze materialiteitsanalyse. Dit onderwerp verwijst naar de mate waarin een accountancy- en adviesorganisatie in staat is om hoogwaardige en nauwkeurige diensten te leveren aan haar klanten. Dit omvat het vermogen om accurate financiële informatie te verstrekken of van assurance te voorzien, compliance met relevante wet- en regelgeving te waarborgen, en professionele standaarden na te leven. Kwaliteit en nauwkeurigheid zijn essentieel voor het vertrouwen van klanten en de integriteit van de financiële markten waarin wij actief zijn.

Het toezicht op kwaliteit en de verschillende kwaliteitsaspecten zijn vastgelegd in het handboek Kwaliteit. De basis voor dit handboek ligt in de huidige wet- en regelgeving (onder meer de Wta, Bta, VAO), de eisen gesteld door de beroepsorganisaties (zoals NBA), en Grant Thornton International Ltd. normen. Toezicht op kwaliteit wordt uitgevoerd door zowel te kijken naar de ervaringen van klanten en gebruikers van onze diensten als naar interne en externe kwaliteitsnormen. Communicatie over kwaliteitsaspecten en in- en externe updates worden gedeeld via onze kennisbank, nieuwsberichten op intranet en via opleidingen en kennissessies.

De eindverantwoordelijkheid voor het kwaliteitsbeleid en risicobeheersing in onze dienstverlening ligt bij de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur heeft het toezicht op naleving van het kwaliteitsbeheersysteem gedelegeerd aan de compliance officer. Periodiek rapporteert de compliance officer haar bevindingen aan zowel de Raad van Bestuur als de Raad van Commissarissen.

Kwaliteit van service

De kwaliteit van de service die wij leveren wordt mede bepaald door de tevredenheid van onze klanten. Ook voeren we periodiek interne kwaliteitsreviews uit om onze kwaliteit van service te meten. In deze reviews ontdekken we zaken die niet correct zijn. We zijn steeds bezig om onze eigen dienstverlening te keuren en te verbeteren. Het gemiddeld aantal bevindingen in onze interne kwaliteitsreviews was 0,5, gemeten binnen de servicelines General Practice en Assurance. Dat is voldoende voor al onze servicelines. Voor ernstige of repeterende bevindingen worden maatregelen getroffen. Onze klanttevredenheid scoorde in 2024 een 8,0, gebaseerd op 278 enquêtes. Deze scores zijn vergelijkbaar met die in de jaren ervoor.

Bedrijfsethiek

Bedrijfsethiek is een materieel thema, samen met onze bedrijfscultuur. Bedrijfsethiek definiëren we als volgt binnen Grant Thornton in Nederland: wij staan voor betrouwbaarheid. Als accountancy- en advieskantoor heeft Grant Thornton een grote rol in transparantie en betrouwbaarheid ten behoeve van het maatschappelijk/financieel verkeer. Dat we staan voor betrouwbaarheid komt ook tot uiting in onze internationale CLEARR-kernwaarden.

Om invulling te geven aan het belang van ethische waarden in onze beroepspraktijk zijn wij lid van de stuurgroep ‘Publiek belang’ en het platform ‘Reguliere vergunningshouders’, beiden van de NBA. Tevens zijn we lid van de beroepsvereniging van universitair opgeleide belastingadviseurs in Nederland (NOB) en van andere gremia, zoals inhoudelijke werkgroepen, waar we invloed uitoefenen op een hoge standaard voor bedrijfsethiek in onze sector.

Bedrijfscultuur

Wij zijn een dienstverlenende organisatie die bestaat uit mensen. We streven dan ook naar een menselijke bedrijfscultuur waarin we effectief zakelijk gedrag en uitmuntende dienstverlening bevorderen. Dat doen we op manier die zowel onze organisatie als onze klanten ondersteunt. Een prettige en uitgebalanceerde bedrijfscultuur (mensgericht, kwaliteitsgericht en financieel gericht in balans) biedt ook kansen voor werving en behoud van talent. Reputatiemanagement is ook een belangrijke factor.

Het belangrijkste uitgangspunt voor het vasthouden aan onze bedrijfscultuur is het hanteren van onze wereldwijde kernwaarden CLEARR. Deze geven richting aan ons gedrag en onze bedrijfscultuur en liggen ten grondslag aan alles wat wij doen:

  • Collaboration (samenwerking)
  • Leadership (leiderschap)
  • Excellence (kwaliteit)
  • Agility (wendbaarheid)
  • Respect (respect)
  • Responsibility (verantwoordelijkheid)

Voornaamste risico's en onzekerheden

Grant Thornton is een organisatie van leden. Voor de organisatie is het van belang dat zij zich in de toekomst blijven inzetten tegen een reële vergoeding. Het uittreden van veel leden in een korte tijd kan de continuïteit in gevaar brengen. Een partnergroep van voldoende omvang, maar ook voldoende doorstroom/aanwas van partners is een voorwaarde voor de continuïteit. Via speciale interne en externe trainingsprogramma's bereiden wij high potentials voor op het partnerschap.

Wij houden onze organisatie aantrekkelijk voor medewerkers, onder meer door te blijven investeren in trainingen en opleidingen. In het verslagjaar is aandacht geweest voor het verder implementeren van de kwaliteitsgerichte cultuur, en het stimuleren van persoonlijke groei. We constateerden al dat vitaliteit een steeds belangrijkere rol speelt in de werkbeleving van de medewerkers. Hieraan zal in de toekomst meer aandacht worden geschonken.

In het teken van verdere stroomlijning en digitalisering van onze werkprocessen zijn in het boekjaar een aantal belangrijke automatiseringsprojecten afgerond en nieuwe opgestart. Dit wordt ook in het komende boekjaar voortgezet. De interne automatisering zal ertoe leiden dat processen efficiënter worden uitgevoerd, waardoor we kwantitatief en kwalitatief kunnen optimaliseren. Op deze ontwikkelingen moet de organisatie constant reageren en zich aanpassen. De mate waarin de organisatie hier succesvol in is en tegen welke kosten zij dit kan realiseren, heeft invloed op toekomstige resultaten. Wij streven ernaar om de onderneming te flexibiliseren en innovatieve systemen te implementeren die bijdragen aan het mitigeren van dit risico.

Gezien de aard van onze activiteiten gericht op financiële dienstverlening, ook in internationaal verband, kan door de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van fraude en corruptie een toenemende druk ontstaan op de reputatie van onze organisatie. Daarom wordt binnen de organisatie veel aandacht besteed aan risicomanagement bij het accepteren en continueren van relaties. Daarnaast is het belangrijk dat een cultuur wordt bestendigd die gericht is op het blijven onderkennen van deze risico's en het intern bespreekbaar maken ervan.

Fraude en non-compliance
Wet- en regelgeving en gedragscodes

Informatieveiligheid en dataprivacy

Grant Thornton richt zich op gespecialiseerde accountancy- en adviesvraagstukken voor zowel grote als kleine organisaties. Als accountant hebben we een vertrouwenspositie voor zowel onze klanten als in de samenleving. We streven ernaar snel en effectief te reageren op de behoeften van onze klanten. Daarbij staan informatieveiligheid en dataprivacy voorop.

In ons werk spelen data en technologie een steeds crucialere rol. Naar verwachting neemt zowel de afhankelijkheid van technologie als de hoeveelheid gegevens in de toekomst verder toe. De systemen waarmee we werken worden belangrijker en bevatten meer en meer vertrouwelijke (persoonlijke) gegevens bevatten. Daar gaan we zorgvuldig mee om.

Grant Thornton hecht dan ook veel waarde aan continue cyberweerbaarheid en veerkracht van onze organisatie. Wij besteden veel aandacht aan onze cyberweerbaarheid, monitoren de effectiviteit van onze cyberweerbaarheidsmaatregelen en passen onze maatregelen aan als dat nodig is, bijvoorbeeld om in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen, nieuwe dreigingen en kwetsbaarheden.

De kwaliteit van onze dienstverlening is een voorwaarde voor de lange termijn toekomstbestendigheid van Grant Thornton. Kwaliteit kent verschillende dimensies. We onderscheiden compliancekwaliteit, toegevoegde waarde voor de klant, kwaliteit van het proces/de medewerkers en kwaliteit in het kader van het publiek belang.

Voorbeelden van belangrijke verbeteringen die we in 2024 hebben geëffectueerd zijn:

  • Verbetering van het basisniveau van beveiliging van al onze servers en software;
  • Strengere afscherming van klantgegevens onder andere door aanscherping van het gebruik van meervoudige verificatie (MFA) en het beperken van toegang tot onze data van buiten de EU;
  • Uitbreiding en verbetering van de monitoring van afwijkend gedrag en verscherpte controle op correcte werking van maatregelen;
  • Aantoonbaar compliant zijn aan de cybersecurity-vereisten van onze internationale organisatie.