Voorwoord
Verandering lijkt het centrale thema in onze jaaroverzichten en ook 2023 is daarop geen uitzondering. 'Never a dull moment' en dat is maar goed ook. Ik hou wel van de dynamiek van anticiperen, koers bepalen en vooruit gaan. Dat geldt ook voor Marcel Blöte, onze nieuwe bestuursvoorzitter sinds september vorig jaar. Die koers voor Grant Thornton ligt verankert in onze groeiambitie. De komst van Marcel geeft nieuwe energie om die groei vorm te geven. We willen een top 10-speler zijn en aantrekkelijk blijven voor klanten en medewerkers. Fusies of overnames staan dus hoog op onze agenda sinds 2023 en dat proces doorlopen we zorgvuldig en weloverwogen. Schaalvergroting is nodig om het hoofd te bieden aan wet- en regelgeving wat veel van ons vraagt, maar ook voor investeringen in technologie en data. Die wens voor schaalvergroting is een brede beweging in de markt. Ook binnen ons internationale netwerk worden forse groeistappen gezet.
Verbinding
Over dat netwerk gesproken: in oktober 2023 troffen we onze collega's vanuit de hele wereld in Tokio tijdens de global meeting Reconnect. Een buitengewoon inspirerende conference waar we spraken over de kansen en bedreigingen op internationaal niveau en de visie op de toekomst vanuit de Go Beyond brand strategy. Als kers op de taart werd de Nederlandse arbeidsmarktcampagne als een van de best practices binnen het internationale netwerk getoond. Een gevoel van trots!
In 2023 hebben we veel gedaan aan zichtbaarheid van onze employer brand, die ook intern een gevoel van trots wist te bereiken. De arbeidsmarkt is nog steeds uitdagend en onze dienstverlening valt of staat met gedreven talent. De campagne zorgde niet alleen voor zichtbaarheid maar leverde ook voor meer sollicitaties op. Die verbinding met nieuw talent gaan we in 2024 verder verdiepen. In september start het vervolg van onze arbeidsmarktcampagne.
"Grant Thornton Accountancy, Tax, Advisory & you stelt onze medewerker centraal en beschrijft onze cultuur waarin mensen zich gewaardeerd, gerespecteerd en aangemoedigd voelen om het beste uit zichzelf te halen."
Impact op klanten en maatschappij
Ondernemers krijgen in de toekomst met nog verdergaande regelgeving te maken op het vlak van duurzaamheid dus toekomstbestendig ondernemen is een thema dat bij onze klanten hoog op de agenda moet staan. Het is ons doel om door onze adviezen en dienstverlening samen met onze klanten concrete stappen te zetten naar verduurzaming. Onze sustainability praktijk Impact House is hierin toonaangevend, maar met onze ESG-audit, sustainable tax, sustainable legal en het Impact Café voor het klein-mkb maken we de brede focus op het thema duurzaamheid tastbaar voor ondernemers.
Niets is zo blijvend als verandering zeggen ze wel eens. Dat houdt ons scherp en geeft energie. Verandering vraagt ook veerkracht, niet alleen van ons als bestuur maar ook van onze collega’s en onze klanten. Marcel en ik hebben het volste vertrouwen in de toekomstbestendige groei van onze organisatie en die van onze klanten.