Voorwoord
2022 was een turbulent jaar in een snel veranderende wereld. Het was het jaar van de crisis, zo leek het wel. De pandemie, die in de afgelopen periode een groot beroep deed op ons aanpassingsvermogen, werd snel opgevolgd door de oorlog in de Oekraïne. De energietransitie, het stikstofbeleid en de arbeidsmarktproblematiek zorgen voor toenemende onzekerheid voor onszelf, onze mensen en onze klanten.
Toch kende het jaar ook hoogtepunten. Ik kijk er bijvoorbeeld met trots op terug hoe onze duurzaamheids- en assurancepraktijk vooruit liepen op het gebied van CSRD en de impact die dat heeft op grote maar in de keten ook kleinere ondernemingen. Met onze campagne toekomstbestending ondernemen met de CSRD in de eerste helft van 2022 namen we het voortouw om ondernemers voor te bereiden op de impact van deze richtlijn en deelden we onze kennis op vele podia. Ondernemers krijgen in de toekomst met nog verdergaande regelgeving te maken op dit vlak dus toekomstbestendig ondernemen is een thema dat bij ons klanten hoog op de agenda moet staan. Mede daarom ronden wij in april 2022 de acquisitie van Avance Impact en Wolfs Company af waarmee wij onze sustainability- en impactservices aanzienlijk hebben versterkt.
CFO
"Grant Thornton accountancy, tax, advisory & you stelt onze medewerker centraal en beschrijft onze cultuur waarin mensen zich gewaardeerd, gerespecteerd en aangemoedigd voelen om het beste uit zichzelf te halen."
Maar ook demografische veranderingen hebben grote impact. Invloed van vergrijzing, urbanisatie en migratie, toegenomen aandacht voor diversiteit en inclusie en een bredere toegang tot de wereldbevolking door toename van virtueel werken. Deze ontwikkelingen beïnvloeden onze klanten, maar ook onszelf. Een nieuwe generatie medewerkers dient zich aan met eigen verwachtingen rond well-being, ontwikkeling en zingeving. Tegelijkertijd wordt de arbeidsmarkt steeds krapper. Voor ons was dit aanleiding om in 2022 onze werkgeverspropositie aan te scherpen. Grant Thornton accountancy, tax, advisory & you stelt onze medewerker centraal en beschrijft onze cultuur waarin mensen zich gewaardeerd, gerespecteerd en aangemoedigd voelen om het beste uit zichzelf te halen. Ik ben trots op de campagne die daaruit voortvloeide en waarmee we in 2023 ons werkgevermerk stevig op de kaart zetten.
In dit jaaroverzicht laten we ook zien hoe we relevant en overtuigend blijven in deze steeds veranderende wereld met onze strategie-update in het najaar. Een aangescherpte strategie die zeer positief is ontvangen door onze collega’s tijdens de roadshow van het bestuur dit voorjaar. Nog zo’n hoogtepunt waar wij als bestuur met een tevreden gevoel op terugkijken.
Wordt het in 2023 rustiger? Die kans is klein want het heeft er alle schijn van dat crises elkaar steeds vaker opvolgen. 2023 is wel het jaar waarin wij afscheid nemen van onze bestuursvoorzitter Marcel Welsink. Met zijn inbreng in onze aangescherpte strategie en met de veerkracht van onze organisatie en het vertrouwen van onze klanten blijf ik optimistisch over de kansen die dat weer met zich brengt. Voor onszelf en voor onze stakeholders.
Veel leesplezier!